hello?

8 veelgemaakte fouten in merkidentiteit die jij nooit maakt. Toch?

Een nieuw merk lanceren is spannend, dus kun je maar beter meteen zorgden dat je merkidentiteit klopt. Deze 8 fouten zien we vaak.

8 manieren om je merkidentiteit meteen om zeep te helpen

Hoera! Je hebt een nieuwe business gelanceerd, of wilt dat gaan doen. Dan weet je als geen ander: een strakke merkidentiteit is key. Want hoe jij je merk neerzet is van grote invloed op hoe krachtig je bedrijf overkomt. En dat kun je maar beter vanaf dag 1 goed aanpakken. Maarre, beloof ons 1 ding: vermijdt deze 8 veelgemaakte fouten. Thank us later!

1. Het logo moet alles vertellen

Eén van de fouten die we als creatief bureau vaak tegenkomen is dat merken denken dat hun complete merkidentiteit terug moet komen in het logo. En dat hoeft dus niet. Je logo is geen rebus die opgelost moet worden. Bovendien zal niemand je logo los op straat vinden, en denken: ha, wat een overcompleet en mij alles vertellende tekening is dit. Context is altijd nodig. Denk daarom niet alleen na over de functie van je logo. Maar ook hoe je logo zich verhoudt tot je teksten, fotografie en (web)design.

2. Te veel informatie geven over je merkidentiteit

Ken je dat? Iemand vraagt: wat doe jij eigenlijk? En voor je het weet ben je de hele ontstaansgeschiedenis van je bedrijf uit de doeken aan het doen. Je merkidentiteit samenvatten in één zin lijkt onmogelijk. Want het gaat niet alleen om een product of dienst, maar ook om je team, je klanten, je visie en je ambities. Dit zou je het liefst allemaal willen meenemen in je verhaal. Maar – los van of je doelgroep dit interessant vindt – denk je echt dat ze dit allemaal gaan onthouden? Gemiddeld onthoudt een toehoorder ongeveer 10% van wat je ze vertelt. Dus probeer de belangrijkste informatie van je merkidentiteit – wat je doet, voor wie en waarom je hiermee hun leven zo oneindig veel verbetert – in die 10% te proppen.

3. Verschillende communicatiestijlen hebben

Dit zien we vaak, en het heeft te maken met het feit dat merken van tevoren niet goed nadenken over wat ze precies willen overbrengen. Als de inhoud niet duidelijk is, is het ook lastig om hier een eenduidige vorm voor te vinden. En dat resulteert dus in compleet verschillende soorten uitingen. Zorg dat wat je communiceert in lijn ligt met elkaar. Met als doel dat ze elkaar versterken. Samen geven ze de lezer een completer beeld van je bedrijf. Zonde van de energie, tijd, moeite en geld als je hier niet goed over nadenkt. En bovendien breng je dan je geloofwaardigheid in gevaar.

4. Beeld, design en tekst van tja, slechte kwaliteit

Je wilt je merkidentiteit sterk neerzetten, en probeert dat met een website vol slechte stockfoto’s, spelfouten en een lay-out waar de gemiddelde designer van gaat schuimbekken. Slagingskans? Nou, laten we zeggen dat je nog meer kans hebt om een gratis parkeerplek in het centrum van Amsterdam te vinden. Om zaterdagmiddag 3 uur. The devil is in the details, dus laat ook zíen dat je een serieuze partij bent met een serious business. Lees hier hoe je in 3 stappen tot een succesvol merk komt [link blog].

5. Verouderd materiaal

We komen ze tegen hoor. Een folder met prijzen die nog omgerekend zijn naar guldens. De websites met een laatste blogpost uit 2014. Visitekaartjes met een Hyves-icoontje, en waar het e-mailadres hotchick69XxX@hotmail.com op staat. Dit kan echt niet! Ruim je oude rommel op zei je moeder al, en daar had ze volkomen gelijk. Check materialen en kanalen. Zijn ze nog relevant? Zorg dan dat ze up-to-date zijn.

6. Creatief met de waarheid omspringen

Tuurlijk, je dikt je merkverhaal een beetje aan en zwakt het af waar nodig. Maar een goede reputatie komt te voet en gaat te paard. Zorg in ieder geval dat je geen onwaarheden verkondigt. Geen data noemen die niet bewezen kunnen worden. Geen reviews plaatsen van mensen die niet bestaan (hoe gaat het eigenlijk met Dotan?). Want the truth will hunt you down en je zult hier terecht hard op afgerekend worden. Denk maar aan de sjoemelsoftware van dieselauto’s, voorbeelden uit de Gouden Windei verkiezingen, politici met driedubbele agenda’s en ga zo maar door.

Kortom: vertel alleen het eerlijke verhaal van je merk. Want als het echt zo van waarde is, dan straalt dat door je verhaal heen.

7. Vergeten dat je merkidentiteit ook staat voor je product en je service

Je kunt nog zo’n super hip bureau in de arm nemen. Die alle marketing voor je pimpt met strakke commercials, uitstekende fotografie, gevatte headlines en een grote mediacampagne, maar als je product of dienst niet deugt, dan heb je hier niks aan. Sterker nog, dit gaat keihard ten koste van je reputatie. Internet- en mobiele telefonieproviders hadden hier lang last van. Ondanks de fantastische campagnes met opvallende televisiereclames en magazinespreads, bleken hun producten en dienst volkomen ruk te zijn, met een nog slechtere klantenservice als bonus. Pfoe. Het kost heel wat gastoptredens bij Radar en andere consumentenprogramma’s om dat weer recht te trekken. Kortom: get your shit straight.

8 Te veel trends volgen

Twee jaar geleden was het super hip om een merkidentiteit te creëren met een hipster-met-baard, een grammofoonplaat, fixie bike en koffie uit een jampot. Maar mainstream merken zijn hier inmiddels mee aan de haal gegaan, dus ja, wil jij je dan nog identificeren met deze stijl? Trends zijn zo veranderlijk als het weer en door ze te volgen weet je in ieder geval één ding zeker: je valt niet meer op in de massa. Of je valt wel op, maar in negatieve zin. Bij je concurrenten. Ai. Beter niet doen dus, dat gehannes met cactussen, flamingo’s en weckpotten. Jouw merk hoort bij voorbaat een eigen merkidentiteit te hebben.

 Hoe je jouw eigen merkidentiteit vindt? Stuur gerust een berichtje en we helpen je hier graag bij.