hello?

Zoeffff! Hoe werkt jouw elevator pitch voor je merk identiteit?

Een krachtige elevator pitch is belangrijk voor je merk identiteit. Voor als je droomklant écht instapt bij jou in de lift. Maar ook voor je communicatie.

Een elevator pitch als basis voor je merk identiteit

Hoe formuleer je een zo krachtig mogelijke elevator pitch? Want stel je maar eens even voor: je staat in de lift, jouw droomklant stapt in en natuurlijk wil je hem of haar overtuigen van jouw product, dienst of merk. En dat moet je dus doen voordat de klant weer uitstapt.

Kortom: je hebt heel weinig tijd en daarom moet je verhaal supercompact zijn en maximaal effect sorteren, zodat jij jouw merkidentiteit stevig kunt pluggen.

Zo formuleer je een krachtige elevator pitch

Voor het formuleren van een krachtige elevator pitch moet je:

  • De juiste woorden gebruiken
  • Al het andere weglaten

Oké, duidelijk. Maar welke woorden moet je dan wél gebruiken?

Zo kom je tot je elevator pitch en je merkidentiteit

De volgende vragen kunnen je helpen met wát je dan kunt zeggen over je merk:

Hoe leg je je product of dienst uit in één korte zin?
(Meer tijd dan dat heb je niet in een lift)

Wat is de waarde van je product of dienst voor de klant?
(Het welbekende ‘what’s in it for me?’)

Wat wekt de nieuwsgierigheid van de klant op?
(Zodat je meteen een afspraak kunt maken om dat nader toe te lichten)

Een standaardversie van je elevator pitch kan er zo uitzien

“Ik doe/maak/bedenk oplossing/product/dienst X voor klant/doelgroep Y zodat zij doel/probleem Z kunnen realiseren/oplossen. Wie weet is dit voor uw organisatie herkenbaar en kan ik u hierbij helpen.”

Of je keert je elevator pitch om

“Herkent u doel/probleem Z? Veel van mijn klanten uit doelgroep Y herkennen dit wel. Daarom doe/maak/bedenk ik oplossing/product/dienst X. Eens uitgebreider over praten?”

Pitch je je merk identiteit alleen in de lift?

Nee hoor. In het dagelijkse leven kom je honderden van dit soort ‘elevator momenten’ tegen. In allerlei vormen.

Denk bijvoorbeeld aan een billboard, waarvan de boodschap in een flits duidelijk moet zijn, want de auto’s rijden er met 100 km/u langs.

Denk aan die nieuwsbrief die de ontvanger direct scant (en dus op waarde beoordeelt) dankzij een pakkende headline en afbeelding.

Of denk aan advertenties in een magazine, waar je achteloos doorheen blader, maar waar een grafisch ontwerpbureau de tanden op stuk heeft gebeten.

Al deze uitingen worden volgens dezelfde principes gemaakt: zo kort en bondig mogelijk houden (qua tijd en/of ruimte) om de boodschap met een zo groot mogelijke impact over te brengen. Zodat de merk identiteit staat als een huis.

Heb je een sterke elevator pitch? Top! Want hiermee heb je een solide basis voor je marketinguitingen, je visual identity, de aanscherping van je product en het schrijven van je pitch-deck, je grafisch ontwerpbureau én je merk. Kortom: een elevator pitch biedt een solide basis voor ál je communicatie. Waarmee jij aan een ijzersterke merk identiteit kunt gaan bouwen [link naar blog 3 stappen sterk merk].

Zin om te sparren over jouw elevator pitch en je merk? Vinden we leuk, stuur ons gerust een bericht.