hello?

Sterk merk? 3 essentiële stappen voor je merk identiteit

Wanneer je een sterke merk identiteit wilt bouwen moet je ervoor zorgen dat je goed nadenkt over de heilige 3-eenheid: Strategie, Concept en Creatie

De Heilige Drie-eenheid van jouw merk identiteit

Een sterk merk, dat willen we allemaal hebben. Want het merk dat we in de markt zetten moet onthouden worden, onderscheidend zijn én mensen moeten het merk sympathiek vinden. Maar ja, hoe zorg je ervoor dat je eigen merk een sterke merk identiteit krijgt? Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als je maar goed nadenkt over de volgende 3 stappen.

Deze drie onderdelen vormen jouw merk identiteit

Stap 1: Strategie

Start met nadenken over wat je wilt vertellen, aan wie en waarom, en zorg ervoor dat dit verhaal zo kort en bondig mogelijk is.

We leven in een maatschappij waarin mensen snel afgeleid zijn. Waarin iedereen hap-snap-nieuws tot zich neemt, via de smartphone, terwijl ze op de bus staan te wachten of iets anders aan hun hoofd hebben. Kortom: de aandacht van je doelgroep is zó verdwenen. Een flinke lap tekst? Nee, daar hebben nog maar weinig mensen het geduld voor. Kom dus snel to the point en zorg ervoor dat je meteen de aandacht van je doelgroep pakt. Heb je hier hulp bij nodig? Lees hier onze tips voor het formuleren van een krachtige elevator pitch [link blog].

Stap 2: Creatie

En dan. Dan ga je je verhaal vertellen op een creatieve manier. Wat is een creatieve manier? Dat is een manier die de aandacht trekt en duidelijk maakt waarin je merk identiteit zich onderscheidt van de rest.

Je kunnen onderscheiden van de rest is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, met zoveel spelers op de markt. Wat jou hierbij enorm gaat helpen is dit: houd je eigen unieke verhaal voor ogen. Blijf in contact staan met jouw verhaal, jouw eigen motivatie waarom je ooit bent begonnen met je business. Zorg ervoor dat je strategie vertaald wordt naar een sterk concept van je merk. Van hieruit ga je verder. Een sterk concept vormt de basis voor het zo creatief en effectief mogelijk uitdragen van je merk in woord en beeld.

Stap 3: Productie

Oké, de strategie is uitgedacht. Er ligt een sterk concept voor je merk klaar. Nu hoeven we alleen nog maar een website/Facebookpost/nieuwe profielfoto in elkaar te knutselen en we zijn klaar. Toch? 

Nee. Niemand gaat graag uit eten in een restaurant met geweldig eten, maar waar de etensresten aan de vorken kleven. Waar de schilderijtjes scheef hangen, de bediening chagrijnig is en waar wijnglazen onder de vingerafdrukken zitten.   

The devil is in the details. Zo werkt het ook met marketinguitingen. Typefouten, doodlopende links, een amateuristische website en slechte fotografie zijn allemaal ingrediënten die afbreuk doen aan je merk. Het is dus de moeite waard om je uren en budget te investeren in goede professionals die precies weten hoe ze belangrijke details moeten finetunen. 

Op deze manier weet je zeker dat je merk identiteit, merk strategie én je merk concept de uitvoering krijgen die ze verdienen. 

Heb je vragen over deze drie stappen en hoe ze het beste vertaald kunnen worden naar jouw merk identiteit? Neem gerust contact op, we zijn benieuwd